Graadmeter
Wat leuk dat je ervoor hebt gekozen om je te verdiepen in de werk- en leervormen van SDB Academy. Op deze pagina vind je het bijbehorende stappenplan en trainersmateriaal.
Hoe kun je deze werk- of leervorm toepassen? In de stappen hieronder nemen we je mee in de leeractiviteiten van expert en deelnemers.
Korte omschrijving
De graadmeter is een werkvorm waarbij deelnemers stellingen formuleren. De deelnemers gaan in twee- en/of drietallen in dialoog over deze stellingen door middel van positionering op de graadmeter. De graadmeter geeft 5 scores aan: helemaal mee eens, mee eens, neutraal, niet mee eens, helemaal niet mee eens. Nadien formuleren zij actiepunten om mee aan de slag te gaan in de praktijk.
Doel
Na deze werkvorm heeft de deelnemer inzicht gekregen in de denkwijze en behoefte van de ander en gereflecteerd op zijn eigen handelen ten opzichte van de ander.
Aan de slag
Stappen voorbereiding
- Expert drukt voor iedere deelnemer alle stappen van de graadmeter uit de trainerspresentatie af.
Stappen verzorging
- Expert start trainerspresentatie en zet deze klaar op een scherm en vertelt over de werkvorm.
- Deelnemers besluiten tot een onderwerp van gesprek voor deze werkvorm.
- Expert legt aan de hand van de trainerspresentatie uit waar een goede stelling aan moet voldoen.
- Deelnemers gaan uiteen in twee- of drietallen.
- Iedere deelnemer formuleert 2 tot 3 stellingen die gerelateerd zijn aan het gekozen onderwerp.
- De twee- en drietallen gaan met de rug tegen elkaar staan met ieder een graadmeter voor zich op de grond.
- Eén deelnemer leest een van zijn stellingen voor.
- Tweetallen: Beide deelnemers stappen op de graadmeter op de plek waarop zij verwachten dat de ander zichzelf zou plaatsen. Drietallen: Alle deelnemers stappen op de graadmeter op de plek waarop zij verwachten dat de deelnemer rechts naast zich zichzelf zou plaatsen.
- Deelnemers gaan in dialoog op basis van de volgende vragen:
- 1. Waarom schat je de ander op die plaats in, op de graadmeter?
- 2. Waar zou de ander zichzelf inschatten en waarom?
-
Deze vragen openen de dialoog maar het staat de deelnemers vrij om door te vragen.
- Om de beurt lezen de deelnemers nu een stelling voor en herhalen stap 8 en 9 tot alle stellingen aan de beurt zijn geweest.
- Deelnemers formuleren voor zichzelf een praktijkgericht actiepunt naar aanleiding van de dialoog.
- Deelnemers bespreken in de groep hoe ze de oefening hebben ervaren.
- Expert rond plenair af en geeft aan wat de vervolgactiviteiten zijn.
Vervolgactiviteiten
- Deelnemers gaan in een groep aan de slag met de werkvorm kampvuur.
- Deelnemers gaan individueel aan de slag met de leervorm kracht- en ontwikkelpunten.
- Deelnemers gaan in kleine groepjes aan de slag met een werkvorm Team Ontwikkel Plan.
Trainersmateriaal aanvragen
Andere vragen?
Neem gerust contact op!
Stuur een e-mail of bel ons.
Alles voor experts
Allesvoorexperts.nl wordt aangeboden door SDB Academy
SDB Academy bestaat uit een krachtig team van professionals. Met onze kennis en ervaring helpen wij jouw organisatie een sterke en lerende organisatie te worden. Wij staan voor je klaar!